flag-en flag-de flag-nl
2013
Pianolab : InnerTimeSpaces
Saturday 14 December 2013 De Lommerd, Arnhem



Anatolian/Armenian roots and the music of Paul Motian, Komitas a.o.

1. Prologue
Vahé Hovanesian – duduk

 

2. Keiko Shichijo – solo piano
Komitas Vardapet – Six Dances

duo with Vahé Hovanesian – duduk

 

3. Tom Arthurs  (trumpet), Jan Bang  (electronics), Stevko Busch (piano), Samuel Rohrer (drums) – with Vahé Hovanesian – duduk
On the music of Paul Motian, Komitas Vardapet, own work

 

Amsterdam-based pianists meet renowned international guests during Gallery Of Tones / Pianolab. This year’s point of departure is the distinctive style and sonic universe of Paul Motian (1931-2011). This American percussionist is famous for his unique, spatial style of playing, combining Western, Afro-American and Eastern influences.

From this vantage point the invited musicians will improvise with Eastern and Western coloring, phrasing and timing. A crucial part is taken by the masterful live electronics of Jan Bang.

(NEDERLANDS)

Met Pianolab creëert Stevko Busch sinds 2006 ruimte voor de meest uiteenlopende pianomuziek, van klassiek tot actueel gecomponeerd en geïmproviseerd.

Het nieuwe programma van Gallery of Tones heeft als uitgangs- en oriëntatiepunt de unieke speelwijze en klankwereld van de Amerikaanse slagwerker en jazzlegende Paul Motian die door zijn Armeense ouders in contact was met muziek uit dit land. Motian, een fenomenale luisteraar met een diepe muzikale herinnering, creëerde met zijn spel op een bijzondere wijze open ruimtes waarin diepere lagen van het muzikaal geheugen aangesproken en vrijgelegd werden waardoor bronnen in een eigen doorleefde vorm nieuwe gestalte en puurheid konden krijgen. Daarin kwamen Westerse, Afro-Amerikaanse en Oosterse bronnen op een unieke manier samen.

 

De componist Komitas Vardapet heeft – reeds 30 jaar eerder dan Béla Bartòk in Hongarije – de traditionele muziek van Armenië verzameld en in composities voor piano, orkest of koor op papier gebracht. De Japanse pianiste Keiko Shichijo brengt in haar vertolking van Komitas´s  Six Dances for Piano de traditionele speeltechnieken die de componist in dit stuk verwerkte opnieuw tot leven.

“Het instrument  bracht onder haar handen een puurheid aan klanken voort, werkelijk adembenemend. Haar hele verschijning ademt puurheid, en zo ook haar intensiteit tijdens het spelen” (publieksreactie over Keiko Shichijo)

 

De Duitse pianist Stevko Busch vat de Oosterse en Westerse speelwijzen in zijn groep samen. Vanuit het uitgangs- en oriëntatiepunt verkennen de betrokken musici snijpunten van Oosters-Westerse  klanken interpreteren en improviseren zij met Oosterse en Westerse kleuringen, fraseringen en timing. Door de mogelijkheden van het vloeibaar maken, herhalen, vervormen en verplaatsen in de ruimte is hierbij voor de live-elektronica van Jan Bang een centrale rol weggelegd. De Nederlands-Armeense Vahé Hovanesian vertegenwoordigt met de Armeense hobo, de doedoek met zijn indringende klank, de Oosterse kant van blaasinstrumenten en de opkomende Britse trompettist uit Berlijn, Tom Arthurs, de Westerse kant. En last but not least is er de bekende Zwitserse slagwerker Samuel Rohrer uit Berlijn, die net als de elektronicus een centrale rol inneemt bij het verbinden en aansteken van ongelijksoortige klankwerelden.